اقتصاد (خرد و کلان)
- معرفی اهداف درس و لزوم آگاهی مدیران از مفاهیم اقتصاد (چگونه اقتصاد خرد و کلان بر تصمیمات مدیران اثرگذار است)
- مفاهیم عرضه، تقاضا و قیمت تعادلی
- مفهوم الاستیسته1 تقاضا و قیمت
- بررسی تکنیکهای موجود جهت درک تقاضای مصرف کنندگان: مقایسه رویکرد علم بازاریابی و علم اقتصادسنجی به این حوزه
- تولید و تجزیه و تحلیل هزینهها در کوتاه مدت
- تولید و تجزیه و تحلیل هزینه ها در بلند مدت
- ساختار بازار: رقابت کامل
- ساختار بازار: تک قطبی و رقابت در فضای تک قطبی
- ساختار بازار: چند قطبی
- استراتژی های بنگاههای تجاری جهت قیمت گذاری محصول
- معرفی مفاهیم اصلی اقتصاد کلان از جمله درآمد ناخالص ملی، سطح قیمت، بیکاری، تورم
- بازار اجناس (مخارج افراد، بنگاهها و دولت جهت خرید کالا و خدمات)
- بازارهای پولی (نقش پول در اقتصاد کلان)
- نقش پول در اقتصاد کلان (بررسی مدل IS/LM)
- بازار نیروی کار
- نگاهی کلی به سه نوع بازار مطالعه شده (بررسی مدل AD-AS در اقتصاد کلان)
- مرور اجمالی بر اقتصاد ایران
روشهای کمی تصمیمگیری برای مدیران
- هنر مدلسازی مسائل
- درخت تصمیم و دیاگرام تاثیرات2
- تصمیم گیری چند معیاره
- مبانی تئوری تصمیم گیری
- پیشبینی
- مفاهیم احتمالات
- شبیه سازی رویدادهای گسسته
- مدلهای تئوری صف
- روشهای فرا ابتکاری (الگوریتم ژنتیک، جستجوی ممنوعه)
- منطق فازی
سیستمهای اطلاعات مدیریت
- تعریف سیستمهای اطلاعاتی و انواع آن (ERP, SCM, CRM)
- اهمیت استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی در خلق مزیت رقابتی برای بنگاه
- انقلاب فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
- مسائل اخلاقی – اجتماعی مرتبط با فناوری اطلاعات از جمله امنیت اطلاعات محرمانه و حریم خصوصی افراد
- زیر ساختهای مورد نیاز سیستمهای فناوری اطلاعات و اهمیت مدیریت صحیح اطلاعات
- اینترنت و کسب و کار اینترنتی
- یکپارچه سازی فرآیندهای سازمانی و راهکارهای6 گسترده در تمامی اجزا و لایه های سازمان
- مدیریت دانش در سازمانها
- بهبود کیفیت تصمیمات مدیران با کمک گیری از فناوری اطلاعات
- طراحی مجدد سازمان با استفاده از سیستمهای اطلاعاتی
- مدیریت سیستمهای اطلاعات بین المللی
برنامه ریزی استراتژیک
- استراتژی چیست؟ تفاوت میان استراتژی کسب و کار و استراتژی بنگاه7 ؟ نگاه همزمان به دورن و برون سازمان؟ ارتباط میان برنامهریزی استراتژیک و اجرای استراتژی؟
- جذابیت صنعت و نیروهای 5 گانه پورتر، استفاده از تجزیه و تحلیلهای صنعت به عنوان داده ورودی فرآیند برنامهریزی استراتژیک میان برنامه ریزی استراتژیک و اجرای استراتژی؟
- استراتژی و محیط درونی سازمان، منابع و قابلیتهای سازمان به عنوان خالقان مزیت رقابتی
- فرهنگ به عنوان یک عامل کلیدی موفقیت، تطابق فرهنگ و ساختار سازمانی با محیط خارجی سازمان
- معیارهای عملکردی سازمان
- ماهیت و منابع مزیت رقابتی، قیمت8 و تمایز9 به عنوان استراتژی های ژنریک
- استراتژی تمایز (جایگاه علامت تجاری10 و تصویرسازی از سازمان)
- استراتژی تنوع
بودجه بندی و کنترل هزینه ها
- معرفی سیستمهای کنترل مدیریت
- ارتباط میان سیستمهای کنترل مدیریت و رفتار سازمانی
- مراکز مسئولیت: مراکز درآمد و هزینه
- مراکز سود
- مراکز سرمایه، ارزش افزوده اقتصادی
- بودجه ریزی (عملیاتی و سرمایه ای)
- تجزیه و تحلیل گزارشات مالی
- ارزیابی عملکرد سازمان
- سیستم پاداش برای مدیران
- سیستمهای کنترل در سازمانهای خدماتی
مدیریت منابع انسانی
- آشنایی با مدیریت منابع انسانی و نقش استراتژیک آن در سازمان
- برنامه ریزی نیروی انسانی، تجزیه و تحلیل و طراحی مشاغل، گزینش و مصاحبه
- آموزش و مدیریت پیشرفت شغلی
- روابط میان فرهنگی کارکنان و قانون کار در جمهوری اسلامی ایران
- ارزیابی و مدیریت عملکرد نیروی انسانی، بهداشت شغلی
- سیستم حقوق و دستمزد و پاداش
- رهبری
- اولویت بندی قابلیت های مورد نیاز جهت اجراز مشاغل مختلف
اقتصاد سنجی
- مبانی اقتصاد سنجی: مقدمه – اقتصاد سنجی چیست – روش تحلیل در اقتصاد سنجی – داده ها و نرمافزارهای مورد استفاده در اقتصاد سنجی – مدلهای اقتصاد سنجی – آزمونهای آماری مهم در اقتصاد سنجی
- نقض فروض کلاسیک: همخطی – واریانس ناهمسانی عوامل اخلال – خود همبستگی در عوامل اخلال – خطای تصریح در معادلات رگرسیونی
- متغیرهای مجازی در اقتصاد سنجی: متغیر توصیفی مجازی و آزمونهای مربوطه – متغیرهای وابسته مجازی و مدلهای لوجیت و پروبیت
- مدلهای چند معادله ای و بحث معادلات همزمان: ضرورت توجه به بحث معادلات همزمان – روشهای شناسایی در معادلات همزمان – روشهای تخمین در معادلات همزان (انواع روشهای تخمین تک معادلهای و تخمین سیستمی شامل FIML, 3SLS, 2SLS, IV, ILS)
- سریهای زمانی در اقتصاد سنجی: ضرورت توجه به بحث سری زمانی در اقتصاد سنجی – معادلات رگرسیونی جعلی یا کاذب – مانایی در مورد توزیع متغیرها و آزمونهای مربوط – فرآیندهای روند و تفاضل مانا – همجمعی در اقتصاد سنجی – شکست ساختاری – الگوهای پویا و مدلهای تصحیح خطا – مدلهای VAR – مدلهای تصحیح خطای برداری VECM – مدلهای ARCH و GARCH
- تلفیق داده های مقطعی و زمانی (داده های پنلی) : ماهیت – روشهای تخمین (کلاسیک – اثرات ثابت – اثرات تصادفی) آزمون هازمن
- مدلهای با متغیر وابسته محدود (Limited Dependent Variable)
مدیریت مالی بنگاه
- مقدمه ای بر تامین مالی شرکتهای سهامی
- صورتهای حسابداری و جریان نقد
- بازارهای مالی و ارزش فعلی خالص
- ارزش فعلی خالص
- نحوه ارزشگذاری اوراق قرضه و سهام
- قواعد بدلیل سرمایه گذاری
- ارزش فعلی خالص و بودجه بندی سرمایه ای
- استراتژی و تحلیل در استفاده از ارزش فعلی خالص
- ریسک و بازده
بازاریابی
- بازاریابی: مدیریت ارتباطات سودمند با مشتریان
- بنگاه و استراتژی بازاریابی
- محیط بازاریابی
- مدیریت اطلاعات بازاریابی
- رفتار خریداران مصرف کننده11 و بازار کالا و خدمات مصرفی
- رفتار خریداران تجاری12 و بازارهای تجاری
- تقسیم بندی بازار، هدف گذاری و یافتن جایگاه کالا و خدمات تولیدی بنگاه در نزد مشتریان
- استراتژی کالا، خدمات و نام تجاری13
- تولید محصول جدید و استراتژی چرخه عمر محصول
- رویکردهای قیمت گذاری محصول و استراتژیهای قیمت گذاری محصول
- کانالهای بازاریابی و مدیریت زنجیره تامین
- استراتژیهای ارتباطات بازاریابی، تبلیغات
کارآفرینی و ایجاد بنگاههای جدید
- تاریخچه کارآفرینی و نظریات کارآفرینان
- استانداردهای بین المللی کارآفرینی SIYB و KAB
- ویژگی های کارآفرینان
- تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی بر محوریت ایده و ریسک
- بنگاه های کوچک و زودبازده و کسب و کار Small Business و SMEها
- روش تدوین پروپوزال و Business Plan
- تامین منابع مالی
- توسعه منابع انسانی (HR)
- بازاریابی و اصول آن
- موانع کارآفرینی و محدودیت های توسعه
- مدیریت کارآفرینی و مدیریت اسنراتژیک SWOT
- چگونه از یک ایده محافظت کنیم؟ دارایی های معنوی و توافقات تحت لیسانس
اقتصاد مهندسی و ارزیابی اقتصادی طرح ها
- تعاریف: طرح، برنامه، فایده، هزینه، انواع فایدهها و هزینه ها
- خلاصه ای از تاریخچه تحلیل هزینه – فایده و علل استفاده روز افزون این تکنیک در ارزیابی طرحهای اقتصادی
- مبنای تئوریک تحلیل هزینه – فایده در پرتو اقتصاد رفاه و اشکالات وارده به آن
- بررسی طرحهای اقتصادی – سودآوری خصوصی و اجتماعی
- نرخ تنزیل مناسب و معیارهای سنجش سودآوری طرحها
- تصمیم گیری در شرایط تؤام با خطر احتمال و عدم اطمینان
- شرایط لازم جهت منطبق شدن سود خصوصی و اجتماعی و اقدامات دولت در این جهت
- وجوه مشخصه مشکلات ارزیابی طرحهای اقتصادی در کشورهای توسعه نیافته
- منابع کمیاب (زمین، کار، سرمایه، ارز)
- اهداف سیاسی (تخصیص مصرف ین حال و آینده، توزیع مصرف در زمان حال و آینده، توزیع مصرف در زمان حال، اشتغال، استقلال، قدرت و اعتبار)
- طرحهای بخش خصوصی و روش ارزیابی آن
- تحلیل هزینه – فایده اجتماعی و مسائل و مشکلات آن
- قیمتهای محاسباتی برای کالای قابل مبادله و غیرقابل مبادله
- ارزیابی ارزش نیروی کار
- تامین مالی طرحهای اقتصادی
تجارت الکترونیک
- مفهوم تجارت الکترونیک (بررسی انواع تعاملات و مدلهای کسب و کار رایج در تجارت الکترونیک)
- بازارهای الکترونیک (کارکردها، انواع بازارها و کانیزمهای رایج بازار، عوامل موفقیت، ارزشها و عوامل رقابتی)
- خرده فروشی در محیط کسب و کار الکترونیک (محیط کسب و کار، نحوه جستجوی کالا و مقایسه قیمت)
- رفتار مصرف کننده، جستجو، قیاس و تصمیمگیری آنلاین (مدیریت ارتباط با مشتری)، اعتماد و وفاداری، اخلاق و شخصیسازی محصول)
- استراتژی ها و روشهای تبلیغ در محیط کسب و کار الکترونیک
- زنجیره تامین الکترونیک
- انواع حراجها
- سیستمهای پرداخت الکترونیک
مدیریت تکنولوژی
- تکنولوژی چیست؟ (آشنایی با مفهوم، اجزاء و انواع تکنولوژی)
- اهمیت تکنولوژی (بررسی اثر تکنولوژی بر موقعیت اقتصادی یک کشور یا یک بنگاه اقتصادی)
- تحولات تکنولوژیک (آشنایی با مفهوم تحولات (تغییرات) تکنولوژی، آشنایی با مراحل مختلف چرخه عمر تکنولوژی، آشنایی با عوامل مؤثر در تحولات تکنولوژیک)
- مدیریت تکنولوژی (آشنایی با مفهوم و فانکشن های مدیریت تکنولوژی)
- ارزیابی تکنولوژی (1) (آشنایی با مفهوم و روش های ارزیابی جذابیت تکنولوژی)
- ارزیابی تکنولوژی (2) (آشنایی با مفهوم و روش های ارزیابی توانمندی تکنولوژی)
- استراتژی تکنولوژی (آشنایی با مفهوم استراتژی تکنولوژی)
- نوآوری و خلق تکنولوژی (1) (آشنایی با فرآیند نوآوری و خلق تکنولوژی در یک بنگاه اقتصادی و عوامل مؤثر بر آن)
- نوآری و خلق تکنولوژی (2) آشنایی با فرآیند خلق ایده به عنوان اولین قدم در نوآوری تکنولوژی)
- انتقال تکنولوژی (1) (آشنایی با فرآیند انتقال تکنولوژی)
- انتقال تکنولوژی (2) (آشنایی با عوامل مؤثر در موفقیت انتقال تکنولوژی)
- نقش یادگیری سازمانی در ایجاد و یا انتقال تکنولوژی (آشنایی با مفهوم یادگیری سازمانی و بررسی نقش آن در نوآوری و خلق تکنولوژی و نیز در انتقال موفقیت آمیز تکنولوژی)
- مدیریت تکنولوژیهای نو (بررسی خصوصیات تکنولوژی های نو High – Tech و بیان نکاتی خاص در رابطه با مدیریت این تکنولوژی ها)
مدیریت تحول
- بررسی فنون جدید اصلاح رفتار سازمانی برای بهبود عملکرد و افزایش بهره وری
- تجزیه و تحلیل تحول در سازمان و مدیریت و نقش آن در رفتار کارکنان
- تجزیه و تحلیل فرآیندها و توسعه مهارتهای تحلیلی در امور تحول سازمان و مسیر تاریخی تحولات سازمانها
- بررسی جنبه های گوناگون تحول سازمان و تبیین روشهای توصیفی هنجاری در گسترش دانش و نظریه های مدیریت و رفتار سازمانی
- تجزیه و تحلیل اثربخشی و بهره وری سازمان
تحقیق در عملیات (پژوهش عملیاتی)
- روشهای مدل سازی ریاضی مسائل صنعتی و خدماتی
- روشهای حل مدل های ریاضی
- مطالعات کاربردی در زمینه پژوهش عملیاتی
- تحلیل مسائل واقعی و آنالیز حساسیت با کمک مدل های ریاضی
- آشنایی با مدل های ریاضی معروف در زمینه برنامه ریزی های کلان در سازمان ها
- آشنایی با مدل های ریاضی معروف در زمینه برنامه ریزی های عملیاتی در سازمان ها
مدیریت پروژه:
- سیرتکاملی استاندارد مدیریت پروژه
- مفهوم پروژه و مشخصه های یکتایی و موقتی بودن آن
- مفهوم مدیریت پروژه
- مراحل و چرخه حیات پروژه
- متولیان ، دست اندرکاران و مجریان پروژه ها
- سازمان دهی اجرایی طرحها و پروژه
مهارتهای اصلی مدیریت
- فرآیند های مدیریت پروژه ، فرآیندهای آغازین ، برنامه ریزی اجرایی ، کنترلی ، اختتامی
- مدیریت یکپارچگی پروژه
- مدیریت محدوده پروژه
- مدیریت زمان پروژه
- مدیریت هزینه پروژه و تأمین منابع
- مدیریت کیفیت پروژه
- مدیریت منابع انسانی پروژه
- مدیریت ارتباطات پروژه
- مدیریت ریسک پروژه
- مدیریت تدارکات و پشتیبانی پروژه
پروشهای تأمین مالی طرحها و پروژه ها و جذب سرمایه و ویژگی های آنها :
- انواع روشهای تأمین مالی
الف : روش مقدماتی
ب : روش استقراضی ، یوزانس ، استقراض بانکی
ج : ویژگ یهای روشهای استقراضی
د : روشهای غیر استقراضی
د- 1 - سرمایه گذاری مستقیم
د- 2 – قراردادهای جبرانی
- بیع متقابل
- قراردادهای خرید متقابل
- تأمین مالی پروژه
B.O.T. (ساخت ، بهره برداری ، واگذاری )
B.O.O. ( ساخت ، بهره برداری ، مالکیت )
B.L.T. ( ساخت ، اجاره ، انتقال )
B.L.O. ( ساخت ، اجاره ، بهره برداری )
D.B.O.M. (طراحی ، ساخت ، بهره برداری ، نگهداری )
D.O.T. ( توسعه ، بهره برداری ، انتقال )
R.O.T. ( احیاء (ترمیم ) بهره برداری و انتقال)
R.O.O. ( احیاء (ترمیم)بهره برداری ومالکیت)
داد و ستد بین المللی
نوع داد و ستد بین المللی :
الگوهای جدید تجارت جهانی
الگوهای سرمایه گذاری مستقیم فعالیت های مهندسی
- چهار چوبهای محیطی :
(محیط های حقوق – سیاسی – اقتصادی )
طبقه بندی اقتصاد ها
- انسان و محیط های فرهنگی
رویا رو با داد و ستد
- داد و ستد و سرمایه گذاری
- نفوذ دولت بر داد و ستد
- سرمایه گذاری مستقیم خارجی
- همبستگی اقتصادی و پیمانهای همکاری
- ارز
- تعیین نرخ ارز
- سازو کارهای روابط داد و ستد بین المللی با دولت
- تأثیر شرکتهای چند ملیتی
- سیاست داد و ستد بین المللی
- بازار بورس
- دیپلماسی و مذاکرات مربوط به داد و ستد بین المللی
- بازرا یابی
- مدیریت منابع انسانی
مدیریت عملیات
معرفی جایگاه مدیریت عملیات در فرآیند :
- ایجاد ارزش در سازمان
- نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت مؤثر عملیات استراتژی عملیات
- انتخاب نوع محصول
- انواع فرآیند های عملیاتی
- طراحی فرآیند ها
- طرح ریزی نحوه استقرار امکانات در فرآیند ها
- مدیریت تقاضا
- پیش بینی تقاضا با استفاده از روشهای کیفی و کمی
- برنامه ریزی ظرفیت در بلند مدت و کوتاه مدت
- برنامه ریزی کلی تولید و تهیه زمانبندی اصلی تولید
- معرفی جایگاه و نقش انبار در تولید
- تعیین میزان سفارش برای موارد قطعی و تقاضای ثابت و متغیر با زمان
- مدلهای احتمالی کنترل موجودی
- معرفی سیستم برنامه ریزی کالای مورد نیاز (MRP )
- زمانبندی و کنترل عملیات
- مدیریت پروژه و معرفی روشهای مسیر بحرانی
- PERT مفدمه ای بر زمانبندی پروژه ها با منابع محدود
- حقوق تجارت
- تفاوت حقوق تجارت و حقوق مدنی
- معرفی انواع بنگاههای تجاری (سهامی عام و خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی و ...) و مقایسه آنها از بعد حقوقی
- معاملات تجاری و انواع قراردادها
- معرفی انواع اسناد تجاری رایج (چک، سفته،برات و ...) و مقایسه آنها از بعد حقوقی
- مالیات
- بررسی حقوقی انواع قراردادهای حمل و نقل
- ورشکستگی و مسائل حقوقی مرتبط با تصویه
- مروری بر قانون تجارت الکترونیک و دارایی های معنوی (اختراعات، اکتشافات و ...)
- ارتباطات
- مفهوم ارتباط و جایگاه ارتباطات در بستر سازمان
- اهمیت کسب مهارت نت3 برداری برای مدیران
- جلسات مدیران و جایگاه کلیدی ارتباطات در آن
- اهمیت گوش دادن، به عنوان یک ابزار ارتباطی
- ارتباطات غیرکلامی
- ارتباط با واسطه تکنولوژی (ایمیل، تله کنفرانس و ...)
- نحوه صحیح ارائه4 مطالب در جمعی رسمی
- فنون مذاکره
- ارتباطات میان فرهنگی5
- سازماندهی
- مروری بر مفهوم سازمان و تئوری سازماندهی
- استراتژی، طراحی سازمان و اثربخشی
- مبانی ساختار سازمانی
- محیط خارجی سازمان
- روابط درون سازمانی
- چگونه سازمانی برای فعالیت در محیط های بین المللی طراحی کنیم؟
- تکنولوژی های تولیدی و خدماتی
- فناوری اطلاعات و نقش آن در کنترل
- اندازه سازمان، چرخه عمر و انحطاط سازمان
- فرهنگ سازمانی و ارزشهای اخلاقی
- نوآوری و تغییر دو پذیذه گریز ناپذیر
- فرآیند تصمیم گیری در سازمان
- مفهوم تضاد، قدرت و سیاست در سازمان
- رهبری و رفتار سازمانی
- مفهوم رهبری و تئوری های مطرح در این حوزه
- مفهوم رفتار سازمانی
- و استناد و تئوری های مربوط به آن
- و نگرش، نیازهای انگیزشی و فرآیند انگیزش
- و تضاد
- و تیم
- عملکرد به واسطه طراحی شغل و هدفگذاری
- تعالی پرسنل و مشاغل
- رهبری اثربخش
- استراتژیک: ارزش و رهبری
- بزرگ: سبک، فعالیتها و مهارتها، رهبر و توان سخنوری متقاعد کننده
- مدیریت ارزش
- تعریف مدیریت / مهندسی ارزش
- زمینه ها و دامنه کاربرد مطالعات مدیریت / مهندسی ارزش
- فرآیند مطالعات
- الزامهای قانونی انجام مطالعات مهندسی ارزش