مسعود نوائیان

کارشناس ساخت فریم عینک طبی و محافظ های چشمی

مزایا و معایب فریم های پلاستیکی و فلزی بطور مجزا:

مزایای فریم های پلاستیکی :

۱.سبک بودن
کائوچو و پلاستیک سبک تر از فلز هستند. اگر جنس فریمی که با ضخامت عینک کائوچویی است، از فلز باشد، قطعا عینک بسیار سنگین خواهد شد.
۲.لطافت
پلاستیک و کائوچو از نظر ظاهری لطافت بیشتری نسبت به فلز دارند و ممکن است این حالت را هنگام لمس آن نیز احساس کنید.
۳.مناسب‌تر برای کودکان
از آن‌جایی که این فریم‌ها سبک‌تر هستند و سطح لطیف‌تری دارند، برای کودکان مناسب‌ترند.

 

در مجموع سبک ، بادوام و ضد حساسیت می باشد. در این گروه فریم های زیل بسیار سبک وزن و فریم های با ترکیبات سلولز استات پروپیونات ارزان ، سبک و ضد حساسیت ؛ ترکیب فریم پلاستیکی دیگر از جنس گیلامید (نایلون) که از مزیت اصلی آن استحکلم و سبک وزنی و قابلیت اختلاط با مونومرهای دیگر و بادوام و سبک می باشد.فریم های با ترکیب اپتیل ضد آلرژی ، مقاوم در برابر خوردگی و انعطاف پذیری را در آن می توان اشاره کرد.

مزایای فریم های فلزی:

قاب‌های فلزی ظاهری مینیمالیستی دارند و معمولا نازک‌تر از قاب‌های کائوچویی هستند. درواقع قاب فلزی به جهت ویژگی استحکام حتی با وجود نازکی، می‌تواند به عنوان فریم طراحی شود. درحالی‌که فریم کائوچو را نمی‌توان از حدی نازک‌تر طراحی و تولید کرد. کائوچو وزن سبک‌تری در مقایسه با فلزات دارد اما فریم‌های ساخته شده از آن ضخیم هستند. این فریم‌ها هم به دلیل ضخامت و هم به دلیل رنگ تیره معمولا روی صورت خودنمایی می‌کنند. امروزه قاب‌های فلزی هم از نظر تنوع رنگ بی‌نظیرند.

در مجموع فریم های فلزی از لحاظ استحکام ، مقاوم تر از فریم های پلاستیک در مقابل شکست می باشند و مقاومت خوردگی بالاتری نسبت به فریم های پلاستیک دارد؛ در این دسته فریم های فلز تیتانیوم بسیار انعطاف پذیر و مقاوم خوردگی و وزن آن 40 درصد سبک تر از سایر فریم های فلزی می باشد. فریم های فلز مونل(Monel) آمیخته‌ای از چندین فلز است. این نوع فلز ترکیبی، درواقع طیف گسترده‌ای از فلزات گوناگون را شامل می‌شود. مونل ویژگی‌هایی دارد که آن را تبدیل به ماده‌ای مفید برای استفاده در قاب عینک می‌کند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها به این قرار است:

قابلیت انعطاف‌پذیری

مقاوم دربرابر خوردگی و اکسید شدن

ضد حساسیت (البته درصورت آبکاری با پالادیوم یا مواد خالی از نیکل)

 

معایب فریم های پلاستیکی: شکسته شدن بیشتر نسبت به فریم فلزی ، قابل شعله ور شدن و سوختن ، واکنش با نور خورشید و تغییر رنگ بدنه فریم و تجزیه مواد سازنده آن میشود اشاره کرد.

معایب فریم های فلزی : نکته‌ی قابل توجه این است که فقط قاب‌های فلزی دارای پد بینی هستند. می‌توان دو پد کوچک آن‌ها را به نحوی شخصی‌ روی بینی تنظیم کرد. درحالی که قاب‌های کائوچویی یک تکه و بی‌انعطاف هستند و بخش قابل تنظیمی روی بینی ندارند؛ ولی در سالهای اخیر برای رفع موارد از دو سمت قطعات پل بینی برای هر دو فریم (فریم فلزی با پد یکسره و فریم های کائوچو با قابلیات اضافه کردن روبینی چسبی) اضافه شده است.